Het is zo frustrerend om voor de verandering eens echt trots te zijn op iets wat je hebt gemaakt, iets waar je zo met hart en ziel aan hebt gewerkt en om dan te merken dat anderen daar compleet anders over denken. Om te horen dat de pogingen die je hebt ondernomen om duidelijkheid te scheppen in de chaos totaal zijn mislukt, dat het allemaal is tegengevallen wat je hebt opgeleverd. En dat is gebeurd. De duidelijkheid die ik had willen scheppen werd als ‘boud’ ervaren, de bondigheid als ‘kort door de bocht’, de mooie presentatie als ‘rommelig en verwarrend’ en de uitgebreide structuur als ‘te lang’.Ik heb gekozen voor een werkomgeving met veel kritische, vaak eigenwijze mensen, juist omdat dat me scherp houdt. Ik vroeg om een eerlijke en kritische reactie en die heb ik gekregen. En dat is dus alleen maar goed. Maar toch voelt het niet zo. Lange weekenden en avonden lijken voor niets te zijn geweest. Mijn intenties zijn in het water gevallen. De opdrachtgevers ontevreden. En het ergste van alles vind ik nog dat ik niet meer kan vertrouwen op mijn eigen gevoel over wat goed is en wat niet. Mijn zakelijke intuïtie over wat kwaliteit is en wat niet heeft me in de steek gelaten. En dat maakt me onzeker, daarover ben ik teleurgesteld. Ik voel me leeg. Kan op dit moment niet de energie opbrengen om opnieuw uren aan dit rapport te besteden om alle commentaren te verwerken, maar de deadline voor de nieuwe versie komt steeds dichterbij. Heb niet de fut om te relativeren. Kan het even niet. Niet op dit moment. Ik laat het maar even zo totdat de bui is over gedreven. Ik staar naar mijn toetsenbord en mijn mobieltje waar zojuist die vreselijke boodschappen uit zijn gekomen en voel een dikke traan langs mijn neus rollen…
Update 10-8-06: Vandaag was de bespreking van de tweede versie van het rapport. En de opdrachtgevers gaven aan 'aangenaam verrast' te zijn. Op enkele wijzigingen na is het rapport dus goedgekeurd en zijn de opdrachtgevers uiteindelijk toch tevreden. Er valt een last van me af!
14 opmerkingen:
teddy, je moet jezelf nooit veranderen. je kan niet altijd naar iedereens pijpen dansen. blijf doen wat voor jouw gevoel goed is en op een dag zul je daarvoor extra beloond worden, want er zijn echt wel mensen die jouw werk wel waarderen!
Als ze jouw werk niet zouden waarderen, dan zouden ze je niet houden. Ik ben ervan overtuigd dat je het wel goed gedaan hebt. Je moet voor jezelf. Gebruik opbouwende kritiek en gooi de rest van de commentaren weg.
En doe iets leuks en liefs voor jezelf. Lekker terrasje, iets leuks kopen. En laat de boel even de boel. Kom eerst op adem meid. Het komt vast goed!
@ AC: bedankt voor de opsteker. Ik kan mezelf ook niet veranderen, daar word ik alleen maar doodongelukkig van.
@ Hette: het probleem in de detachering is dat je wordt ingehuurd op tijdelijke basis en nu ben ik bang dat ze me nooit meer een opdracht zullen geven. Maar je hebt gelijk iets leuks voor mezelf doen werkt altijd goed, of geld uitgeven. Ik ga eens even nadenken welke aankoop zich daar het meest voor leent. Het wordt een duur en mooi kado, dat is zeker ;-) Dank je.
Ze hebben voor zover ik uit je logje begrijp geen commentaar op de inhoud, maar op de manier waarop het gebracht is. Dat is heel persoonlijk, de een houdt van direct, de ander leest liever wat wolligere verhalen. Hetzelfde met presentaties, wat de een heel gestructureerd vindt, komt rommelig op de ander over. Dat heeft niet zo veel met kwaliteit te maken, maar met voorkeuren. Dus ga alsjeblieft niet aan jezelf twijfelen. Het is ontzettend balen van al die uren, dat wel. Een leerpunt, misschien moet je bij 'lastige' klanten explicieter bespreken hoe zij het rapport willen hebben, desnoods met voorbeelden. Sterkte, ik hoop dat je snel de energie vindt om al die opmerkingen te verwerken....de klant is namelijk helaas koning!
Smaken verschillen nu eenmaal. Het is erg moeilijk om bij iedereen altijd op de goede manier te scoren. Zelf doe ik daar al jaren m'n best niet meer voor. Ik luister wel naar kritiek en als ik het er mee eens ben, dan verwerk ik die in een volgende opdracht. Soms laat het zien dat je niet zelf de wijsheid in pacht hebt en dat kan best heilzaam zijn ook al voelt het soms erg l*llig.
Een eigen stijl is prima. Had Van Gogh ook. Hij werd er zeer droevig en arm van. Dat nu zijn spullen duur verkocht worden is voor hem geen schrale troost, hij zal er weinig van gemerkt hebben.
Hebben ze ook niets gezegd over dingen die WEL goed waren, waar je wat (verder) mee kan? Dat je alleen de kritiek bij je binnen hebt laten zeilen, omdat dat nu eenmaal harder voelt?
Tja kritiek is soms hard, zeker als je het idee hebt dat je het goed doet. Is het een idee om volgende keer tijdens het proces al je aanpak af te stemmen?
Hoe hard het nu ook is, je leert er van voor de toekomst. Probeer open te staan voor de inhoudelijke kritiek en daar wat mee te doen, de rest van de subjectieve opmerkingen gewoon negeren.
Ik neem aan dat je het vandaag al een stuk rooskleuriger ziet. ;-)
Inderdaad frustrerend. Kan ik me héél goed voorstellen. Denk je iets verdommes goed te brengen, wordt het afgekraakt en afgebrand. Daar wordt je wel even onzeker van, ja. Zit je zelf in de zevende hemel te zweven van dat moois dat je uitgedacht en uitgewerkt hebt, halen anderen je weer naar beneden.
Dan moet je óf heel goed kunnen lullen of het zó veranderen dat het hen aanstaat. Bizznizz...er zitten rare gasten tussen. Het is ook vaak kritiek óm de kritiek. Trek het je verder niet té lang aan. You win some, you lose some...
Bedankt voor je berichtje op m'n weblog.
Het is idd belangrijk om feedback te krijgen waar je wat mee kan.
Op het moment dat ze met termen komen die alleen als algemeen te beschouwen zijn, zonder specifiek iets aan te wijzen, kan je er ook niets mee. Kop op en laat je niet kisten.
@ She: de klant is zeker koning en heeft een politieke agenda. Vandaar dat bepaalde uitspraken in het rapport ook politiek verwoord moeten worden. Daar wil ik best rekening mee houden, maar zonder dat dat mijn integreteit als adviseur aantast.
@ Xiwel: wie weet levert mijn rapport in de volgende eeuw ook wel veel geld op! Als ik daaraan denk voel ik me inderdaad een stuk beter.
@ Patchwork: daar heb je een punt. Ik heb meteen na het eerste kritiekpunt het filter aangezet. Er waren wel wat positieve puntjes, maar die waren veruit in de minderheid. Het overall oordeel was hard en genadeloos.
@ Anton: de aanpak was vooraf afgesproken, maar het heeft helaas niet mogen baten.
@ Kaatje: you win some, you lose some, die ga ik onthouden.
@ Renne: graag gedaan! Het gaat gelukkig alweer wat beter. De ergste schrik is voorbij.
Hebben ze ook gezegd hoe het wel moet?Ik heb ok het idee dat het vooral om de vorm gaat. Wellicht moet je er van opsteken dat je van te voren hun verwachtingen dorspreekt over de wijze van presenteren en uitwerken?
Alles is al gezegd dus kan daar weinig aan toevoegen. Nu weet ik uit ervaring dat jij enorm professioneel bent en ik nog nooit stukken van slechte kwaliteit heb gezien. Ga nooit twijfelen aan je eigen kwaliteiten en aan je eigen intuitie, want die zijn goed.
Als het vooraf besproken is, mogen ze ook niet klagen over de uitkomst, dat weten ze dan toch! Maar ja het zal wel aan mij leggen?? Balen voor je, maar ik neem aan dat je er nu wel over heen bent :-)
@ Penguin: ze hebben inderdaad wel gezegd hoe het moet, maar daar komen ze betrekkelijk laat mee. Inderdaad, nóg betere afstemming vooraf dan maar.
@ Freckles: lief van je. Dank je.
@ Anton: ik ben er inderdaad inmiddels overheen. Bedankt voor je medeleven!
Een reactie posten