04 september 2007

Gekooide vogel

Was het maar een rotzak, een vervelende vent, een naar iemand die de kantjes ervan af loopt. Zo eentje waar je direct een hekel aan hebt en waarvan het overduidelijk is dat hij moet vertrekken, en snel. Maar helaas, hij is sympathiek, zachtaardig, oprecht geïnteresseerd in de ander en doet zijn stinkende best er een succes van te maken. Maar het werkt niet. En na al die inspanningen, al die moeite van de afgelopen tijd, werkt het nog steeds niet en we weten allemaal dat het ook in de toekomst niet gaat werken. Ik voel me hypocriet als ik hem zie worstelen en tegelijkertijd niets mag vertellen over de gesprekken die zijn gevoerd. Ik merk dat ik hem niet meer recht in de ogen durf te kijken als ik de kamer oploop. En ik merk dat hij dat merkt. Ik voel dat er iets tussen ons is veranderd. En toch blijft hij vriendelijk en professioneel en blijft hij vechten. Allebei proberen we geforceerd persoon en functie te scheiden. Het voelt vreselijk, maar ik ben er heilig van overtuigd dat er ergens buiten dit bedrijf een veel mooiere toekomst op hem wacht, een omgeving waarin hij optimaal tot zijn recht komt en niet meer tegen de stroom op hoeft te roeien. Dan kan de gekooide vogel eindelijk zijn vrijheid tegemoet vliegen.

12 opmerkingen:

V@nM@n zei

Dat klink verdrietig, of teleurgesteld...

Anoniem zei

Ja die positie (jous positie) ken ik ook. Ik hoop dat jullie 'm niet te lang laten 'bungelen'

Geertje zei

Moeilijk lijkt me dat zeg!
Sterkte ermee Teddy.

Anoniem zei

Sterkte ermee, Teddy! Ik hoop dat de 'fish eagle' snel zijn vleugels kan uitslaan!

Anoniem zei

wouw heftig. Ik hoop dat het bedrijf (jij?) hem niet te lang aan het lijntje houdt. En tevens dat hij gauw iets nieuws vindt. Niet alleen om zijn (creatieve)vleugels uit te slaan maar ook omdat hij misschien geld op de plank moet brengen voor z'n gezin?

Anoniem zei

In elk bedrijf zie dit incompetente gestuntel. Machteloos wordt er doorgemodderd...

Anoniem zei

Pfoeh... dat lijkt me een heel vervelende situatie! Is het niet zaak om hem zo snel mogelijk duidelijkheid te verschaffen? En is het slim om er over te loggen? Uiteraard begrijp ik wel dat jij het van je hart wil, maar stel je eens voor dat hij hier toevallig terecht komt en dit leest?

Anoniem zei

Echt zwaar lastig, ja! Heel erg tegenstrijdig ook. Nu maar hopen dat hij inderdaad snel elders zijn vleugels met succes kan spreiden!

Anoniem zei

Dit blijven lastige situaties en ik heb het al een aantal malen meegemaakt. Het is inderdaad makkelijker als je de mens iets minder mag. Maar ik heb geleerd dat ook hier eerlijkheid het beste werkt, gewoon eerlijk aangeven wat de status is en waar je mee bezig bent. Onzekerheid is het ergste in deze situatie en dan gaan mensen zich ook rare dingen in hun hoofd halen.

Veel sterkte ermee!

Anoniem zei

Je hebt de lastige situatie heel mooi verwoord. Ik hoop dat 'ie snel een plek vindt waar hij helemaal tot zijn recht zal komen, dat is voor alle partijen beter.

Gonda zei

Dit heb je heel integer verwoord. 'Persoon en functie gescheiden houden'. Hoe vaak niet gebeurt het anders...

Dutchnic zei

Hè, wat moeilijk lijkt me dat.