27 juni 2007

Verhuisofferte

Van achter een beslagen bril neemt een paar nieuwsgierige ogen me uitvoerig op. De eigenaar is een wat ouder heerschap met een vriendelijk gezicht en glanzend, wit haar. Voor ik iets kan zeggen, steekt hij van wal.

‘En waar komt u vandaan als ik vragen mag? Uw voorouders bedoel ik. Want u bent hier geboren?’
‘Ja, dat klopt, maar ik ben van Surinaams-Chineze afkomst.’
‘Ah. Een bonte mix. Ik dacht eerder aan Pakistan.’
Pakistan, die heb ik niet eerder gehoord.
‘Nee, geen Pakistan. Maar goed, we gaan het over de verhuizing hebben.’

De olijke ogen blijven me bewegingloos aanstaren.
‘Ik zou een aantal jaren geleden ook op vakantie naar Suriname gaan, maar ja, Bouterse he. Die gooide roet in het eten.’
‘Ja, dat is wel aan Bouterse besteed, roet in het eten gooien, bedoel ik.’
‘Maar je krijgt hem ook niet zomaar weg. Dat gaat nooit niet lukken. Wanneer bent u voor het laatst terug gegaan?’
Terug?
‘Op vakantie bedoelt u? Dat zal 4 jaar geleden zijn geweest… Ik stel voor dat we de andere vertrekken ook even bekijken zodat ik kan aangeven wat er mee gaat.’
‘Heeft u trouwens de wedstrijd gezien?’
‘Welke wedstrijd?’
‘Het voetbal?’
‘Nee, ik volg geen voetbal.’
‘Maar die Surinaamse vlaggen, dat heeft u toch wel gehoord? Ik vind het niet kunnen. Dat je trots bent op je land tot daaraan toe, maar dit gaat te ver.’
‘Ik heb er wel wat van meegekregen ja, maar ik begrijp eerlijk gezegd niet waar iedereen zich zo druk om maakt. Deze kast gaat mee, maar halen we zelf uit elkaar, dus dat hoeven de verhuizers niet te doen.’
‘Het zijn gastvrije, hartelijke mensen, hoor. Ja, ik heb er in mijn leven al heel wat meegemaakt, Surinamers dan.’
‘En prompt nu weer een ervaring rijker! Wat gaat het ons allemaal kosten?’
‘Jou wil ik wel een korting geven, hoor, maar je vriend niet, haha, die heeft pech!’

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Haha, ik hoor hem die laatste zin uitspreken! Maar voor de rest zal het af en toe best vermoeiend zijn om dit soort gesprekken te moeten voeren. Alsof jij verantwoordelijk bent voor alles wat in Suriname gebeurt en er ook een mening over hebt. Maar hij bedoelde het waarschijnlijk goed. En Pakistan? Die vind ik ook erg verrassend ;-)!

Anoniem zei

een vlag is gewoon feestelijk, moet kunnen!

T. zei

@ She: ja, hij bedoelde het absoluut goed en ik vond het ook gewoon heel erg grappig hoe die man met de beste bedoelingen gewoon een leuk gesprek wilde voeren. Lastig, als je gewoon wilt weten wat een verhuizing kost!

@ Renesmurf: zo was het volgens mij ook bedoeld, als uiting van feestelijkheid, niets meer en niets minder.

V@nM@n zei

Ik begrijp niet dat mensen meteen willen classificeren. Wat maakt het uit waar iemand vandaan komt. Het meteen een plaats willen geven aan alles is volgens mij typische Nederlands.

Anoniem zei

Wat een nieuwsgierig iemand zeg. Maar goed, hij zal wel een heleboel huizen van binnen gezien hebben en een bepaald beeld gevormd hebben.
Sinds ik met een Rus ben, ben ik trouwens altijd de pineut als Rusland ook maar enigzins negatief in het nieuws is. Best vermoeiend.
Succes met verhuizen!

Anoniem zei

Pffff wat vermoeiend! Kon je gewoon vriendelijk blijven? Knap hoor :-)

Ben benieuwd hoeveel korting je krijgt ;-)

T. zei

@ V@nm@n: mensen denken zijn toch op zoek naar raakvlakken die ze met je hebben en dat leidt dan tot dit soort geforceerde conversaties.

@ Hette: lijkt me inderdaad vermoeiend dat mensen steeds weer over Rusland beginnen als ze horen dat je met een Rus bent. Pure onwetendheid. Hoe ga jij daarmee om?

@ Anton: het kostte me de grootste moeite om vriendelijk te blijven, maar ja, zijn intenties waren goed, dus dan kan ik ook niet boos worden.