19 augustus 2007

Groen licht

Schuldig, zo voel ik me nadat ik van de week een medefietser nog net niet in het ongeluk heb gestort. Dat bewijst maar eens te meer dat je niet zomaar moet afgaan op wat ik zeg. De situatie: een tweebaans weg in Den Haag Centrum met twee stoplichten. Het achterste stoplicht gaat op groen. Het voorste stoplicht blijft op rood. Het groepje fietsers waarbij ik me aansluit, kijkt gebiologeerd naar de overkant. ‘Hij is groen, hoor,’ roep ik, omdat ik zelf altijd door rood rijd als het achterste stoplicht groen is en er niets aankomt. Een keurige man op een mooie, glimmende fiets geeft onmiddellijk gevolg aan mijn oproep, geeft gas en steekt over. Maar hij wordt bijna omver gereden door de rits naderende en nu ook claxonerende auto’s die de bocht om komen en die voorrang hebben. Merkwaardig genoeg slaagt hij erin zonder kleerscheuren de overkant te bereiken. Het scheelt niet veel of het loopt alsnog verkeerd af als hij bijna van zijn fiets valt doordat hij zich woedend naar me omdraait en zijn vuisten balt. ‘Het was rood!’ roept hij me boos na. ‘Het was verdorie rood!’ Ik roep ‘sorry’ en steek verontschuldigend mijn hand op en trek mijn meest zielige gezicht. Maar ook de andere fietsers die nog naast me staan, omdat ze zo wijs waren om níet naar me te luisteren, kijken me verwijtend aan. Met het schaamrood op mijn kaken rijd ik nog maar een blokje om, hoewel ik ergens vind dat hij ook zelf had moeten kijken of er niets aan kwam, net als al die andere fietsers.

15 opmerkingen:

V@nM@n zei

Oeps, vautje...

Anoniem zei

Hahahahaha!!!
Gelukkig liep het goed af maar het is hilarisch, kan me je gezicht helemaal voorstellen hahahaha!

S. te A.

Anoniem zei

Haha, wat zal jij je schuldig gevoeld hebben! Gelukkig liep het goed af, stel je voor. Maar die man had inderdaad ook zelf moeten kijken!

Anoniem zei

Dat is mij ook wel eens overkomen. Alleen was ik toen degene die wegfietste en was mijn dochter de schuldige. Die zat achterop en riep': 'We kunnen'...

Anoniem zei

Arghh, wat afschuwelijk! Ik zou me ook echt rot schamen. Voel met je mee (en met die meneer :)

Geertje zei

Sluit me aan bij de vorige reacties!
Arme jij....

Anoniem zei

Daarom geef ik nooit meer doorrijd adviezen aan andere... levensgevaarlijk.

T. zei

@ V@nm@n: en wat voor...

@ Anoniem: ik dacht dat je je zíjn gezicht kon voorstellen ;-).

@ She: precies, ik vind het ook niet terecht om alle schuld op me te nemen.

@ Sally: hahaha, dus naar haar luister je ook niet meer?!

@ Champagne: ja, de meeste fietsers voelden meer met hem mee dan met mij. Het was voor hem dan ook wel een behoorlijk traumatische ervaring.

@ Pascal: ik hou voortaan ook mijn mond. Ik zal verstandig zijn.

Anoniem zei

Ik kan me voorstellen dat je je lullig voelde, maar ik vind dat iedere weggebruiker zelf beslissingen moet nemen over wat wel en niet kan.

Dat je als klein kind nog afgaat op wat anderen zeggen, ok, maar volwassen mensen.....

Anoniem zei

Niet om je minder schuldig te laten voelen hoor, maar hoe zou het in de rest van z'n leven eraan toe gaan? Als de reclame zegt "Koop dit" dan zit-ie weer ergens aan vast.

Anoniem zei

Geen stad in NL die zulke rare stoplichten heeft als Den Haag. En ze zijn nog te klein ook. Dat is geen vergoeliking van jouw 'slimme' zet maar een zware irritatie mijnerzijds als ik over stoplichten in Den Haag lees :)

Gonda zei

Oef, gelukkig is het goed afgelopen... Vertrouw altijd alleen op jezelf :-)

Anoniem zei

Ai... Kan me voorstellen dat je je op zo'n moment op z'n minst een beetje lullig voelt. Je zult zelf ook wel geschrokken zijn denk ik. Gelukkig geen ongelukken gebeurd!

Geertje zei

Off Topic:
Fijn dat jullie van Beatstad konden meegenieten :-)
Ja, wij zijn ook geweest; had twee vrijkaarten gewonnen. Echt een belevenis!
Het weekend was zo druk, dat alles een beetje laat op mijn log komt ;-)
Nog een fijne zondag Teddy!

Dutchnic zei

Zoiets kan gebeuren. Het goede nieuws is dat je je ervoor schaamt, en het niet doodnormaal vindt.