22 september 2007

Hardlopen

Hij was al niet bijzonder gemotiveerd om mee te gaan, maar uiteindelijk laat hij zich toch overhalen en loopt hij mee. Hij weet ook dat het goed voor hem is en dat hij de afgelopen tijd te weinig heeft gedaan. Onze conditie holt achteruit en met deze lange werkdagen redden we het eenvoudigweg niet om naar de sportschool te gaan. Maar hardlopen op het tijdstip dat het ons uitkomt, moet toch wel lukken. Het lukte ons deze week maar liefst drie keer om te lopen door de prachtige bossen van Den Haag. Arme P. Zijn sport is het zeker niet en zal het waarschijnlijk ook niet worden. Hij beult zich liever af op de catamaran. Als hijgende paarden wisselen we rennen en wandelen af. Bezweet en afgepeigerd al na slechts enkele minuten proberen we elkaar aan te praten dat het best leuk is. En geef nou toe, het gaat toch ook een stuk beter op die nieuwe, perfect aangemeten hardloopschoenen? Piepend en krakend, snakkend naar water, ploffen we neer op onze doorgezakte bank als we thuis aankomen en proberen we er een goed gevoel aan over te houden. Alle begin is moeilijk spreek ik mezelf bemoedigend toe. Zelfs P. is voorzichtig optimistisch. Alles beter dan na het eten op de bank in slaap vallen. We voelen ons na de derde keer zelfs fit. Maar dan is de eerste training van de hardloopgroep waarvoor we ons hebben opgegeven. Onder begeleiding van twee professionele lopers volgen we zes weken lang een intensieve training van twee uur met theorieles, strekoefeningen, loopoefeningen, techniek en conditietraining. Een erg goede training, dat zeker. Als P. de ruim twintig startende renners aanschouwt, zinkt de moed hem in de schoenen: op de trainers na allemaal vrouw. Een relaas over sportbeha’s en thermisch ondergoed volgt. Ik durf P. nauwelijks aan te kijken. Maar als onze blikken zich kruisen, weet ik genoeg: hij gaat nooit meer mee.

18 opmerkingen:

Anoniem zei

En gelijk heeft ie... ;-)

V@nM@n zei

Dat vind ik nou echt flauw, ik wist het wel...

Anoniem zei

Haha, arme P! Maar misschien dat 'ie er toch overheen weet te zetten? Goed dat jullie begonnen zijn trouwens! Voor mij is het buitenseizoen afgelopen, veel te koud (nou ja, behalve vandaag dan) ;-).

Anoniem zei

gheheh, doet me opeens visoenen krijgen van de zwangerschapsgym, maar dat terzijde.
Dan zit er niets anders op dat jij de training op een later tijdstip met hem herhaalt. Of vind nog een mannelijk slachtoffer.

Anoniem zei

Ah arme jongen. Misschien is het toch beter om na het eten in slaap te vallen. Slapen verbrandt ook energie ;-)

Freckles zei

Ha ha, ik kan me wel voorstellen dat hij het moelijk vindt.
Ik vind het wel stoer dat je bent gaan lopen hoor. Ik moet ook weer beginnen en dat valt niet mee.

Anoniem zei

In Leiden heet het Hollen met Han (Kulker), en is het al jaren een succes, ondanks de nieuwe bewegingsmanie waarvoor je jouw man zo slinks erin hebt ge(s)luisd... :-)
Met een biertje op de bank voetbal kijken, is dat ook een vorm van sport, of houdt ie niet van bier :-)
Jij uiteraard alle suc6 in je nieuwe hardloopcarrière!

Gonda zei

Hahaa grappig :-) Misschien kan hij zijn oren gewoon sluiten voor de prietpraat over ondergoed, en toch lekker mee lopen. Of is hij bang dat hij qua conditie en prestaties minder presteert dan vrouwen? :-) Bang voor een afgang?
Succes met het hardlopen in elk geval. Ik vind dat zo stoer! Zou het ook wel willen...

Anoniem zei

20 vrouwen? Een paradijs! Waar zei je dat jullie liepen?

Dutchnic zei

Ik heb ook wel eens een hardlooppoging gedaan, maar het is niks voor mij. Heb daarom ook respect voor mensen die het wel kunnen volhouden!

Anoniem zei

En wat ga jij doen als hij niet meer meegaat? Ga je gewoon door en vind je het jammer dat hij niet mee gaat? Of ben je solidair met hem en gaan jullie samen op zoek naar iets anders?

T. zei

@ Pascal: jij kunt je wel verdacht goed inleven ;-)

@ V@nm@n: ja, flauw he?

@ She: het is behoorlijk fris aan het worden, maar door het lopen word je al snel warm, dus ik denk niet dat ik er echt last van zal hebben.

@ Sally: ik hoop iemand te vinden uit het hardloopgroepje dat mee wil lopen, dan is het ook opgelost.

@ Freckles: jij was ook behoorlijk op weg. Als je eenmaal stopt, lijkt het me ook niet makkelijk om de draad weer op te pakken.

@ Hette: hahaha, ssst, als hij dat hoort, komt hij helemaal niet meer van de bank af.

@ Mink: haha, het voelde inderdaad alsof ik hem ergens in had geluisd. Ik had alle schijn tegen. P. is een gelegenheidsdrinker dus je zult hem niet zo snel met een biertje voor de t.v. zien hangen.

@ Goentah: hij vindt dit damesclubje, want daar heeft het alle schijn van, niet stoer genoeg. En daar valt niet over te praten natuurlijk ;-)

@ Penguin: loop jij gezellig een rondje mee! Dan is het ook opgelost ;-)

@ Dutchnic: ik heb ook respect voor die mensen die kilometers lopen en dan meerdere keren per week. Zover zijn wij nog lang niet, maar ik wil het wel graag kunnen.

@ Frodo: we doen al veel dingen samen, ook salsadansen, dus het is geen ramp als we niet samen hardlopen, maar het is wel gezelliger als hij wel meegaat. Ik ga alleen door als ik een loopmaatje heb voor 's avonds, want ik zie me niet in mijn eentje in het donker buiten lopen.

Anoniem zei

Dat herken ik wel. Ik hou er ook niet zo van om in m'n eentje te lopen. Met iemand er bij is gezelliger én het motiveert ook flink.
Ik hoop dat je een loopmaatje vindt!

Geertje zei

Je kan ook samen blijven lopen en de training laten voor wat hij is ;-)
In het donker is inderdaad niks...

Fijn weekend nog Teddy!

Anoniem zei

Ook zonder bier kun je idd prima naar voetbal kijken. Is vast sportiever, nog.

Anoniem zei

Ik vind hardlopen niet zo gezond, maar met bewegen is niets mis. Volgens mij moeten we dat veel meer in onze dagelijkse bezigheden verwerken. Haal bijvoorbeeld zoveel mogelijk de boodschappen te voet of op de fiets. Ga ook als het even kan op de fiets of lopende naar het werk. Loop in de middagpauze een rondje. Het zijn allemaal kleine dingen die qua bewegen gunstig zijn. Je krijgt er geen Tarzan-uiterlijk van, maar buiken verminderen, en uithoudingsvermogens nemen toe. Het bespaart daarnaast brandstof- en/of OV-geld. :-)

Anoniem zei

Alles ok?

Geertje zei

Wens je vast een geweldige week Teddy! :-)