16 september 2007

Vliegende start

Het ijs is meteen gebroken wanneer mijn Nederlandse collega doodleuk een biertje bestelt bij onze sympathiek ogende UK-collega, die ze voor ober aan ziet. Het valt dan ook niet mee om de namen en gezichten van collega’s uit meer dan 20 verschillende landen te onthouden. Het vindt allemaal plaats tijdens de grote start van het internationale project waarvoor ik sta opgesteld. Een weekje buitenland met intensieve trainingen, workshops en vergaderingen, ’s avonds socializen in restaurant en kroeg om elkaar beter te leren kennen. Ik merk dat ik veel meer geïnteresseerd ben in de niet-zakelijke kant van deze nieuwe collega's dan in hun inhoudelijke expertise. Onze collega uit Lithouwen heeft wat moeite met de Engelse taal, maar als we op de inhoud van het project ingaan weet ze zich moeiteloos uit te drukken. Onze Finse collega maakt na een paar wijntjes van de gelegenheid gebruik ons allemaal uit te nodigen voor de midzomernachtfeesten volgend jaar bij hem in de stad. Ik ontmoet professionals uit landen waar ik nooit eerder ben geweest en allemaal hebben we hetzelfde vakgebied. We verstaan elkaar zonder elkaars taal te spreken. Het is wat onwerkelijk om te zien dat datgene wat onze hersenen enkele maanden geleden op papier produceerden nu realiteit is geworden. Net als de afgelopen periode zal ik regelmatig naar het buitenland afreizen. Dat betekent vaak vroeg uit de veren, veel checks op het vliegveld, sjouwen met trolley en laptop en vooral veel wachten. De dagen in Nederland kenmerken zich door veel leeswerk, veel besprekingen en helaas ook veel filerijden, maar ik heb er nog steeds enorm veel zin in, zeker nu ik weet dat we zo'n leuk en enthousiast team hebben. Ik ben klaar voor de start!

12 opmerkingen:

V@nM@n zei

Lijkt me een hele ervaring om met zoveel buitenlandse collega's samen te moeten werken

Anoniem zei

Wat heerlijk voor je dat de start zo veelbelovend is en de mensen waarmee je moet werken zo leuk! Ik denk dat je echt de juiste beslissing hebt genomen!

Sally zei

Dat klinkt allemaal erg goed en uitdagend. Niets zo belangrijk als fijne collega's.

Anoniem zei

Go Teddy! :)

Gonda zei

Het klinkt als een uitdaging! Succes!

Freckles zei

Ik ben enorm blij voor je want ik weet dat je dit al zolang leuk vind. Ga er lekker voor meid.

Anoniem zei

Ach dat reizen went hoor en ik weet wat ik zeg ;-)

Leuk hoor dat het nu van start gaat en ik wens je veel succes en sterkte de komende tijd. Lijkt me een inspirerend gezelschap :)

Dutchnic zei

Veel succes, ik hoop dat het bevalt!

Anoniem zei

Dat klinkt als een hele leuke ervaring! Waar in het buitenland zat je? (Welk land?). Op mijn vorige baan had ik ook allemaal buitenlandse collega's wat uiteindelijk resulteerde in twee weken Oost Tsjechie. Was op zich wel leuk achteraf. succes met alles en ik ben benieuwd waar op deze aardbol je je straks allemaal begeeft!

Anoniem zei

Klinkt geweldig, Succes!

Anoniem zei

Het enthousiasme spat er van af, en eigenlijk zegt dat al voldoende. Wanner is precies de start van het project?

T. zei

@ V@nm@n: voor mensen die dit vaker hebben gedaan is het vanzelfsprekend en niets bijzonders. Voor mij is het de eerste keer, dus een kinderhand is gauw gevuld, haha.

@ She: zo voelt het nu wel, maar vraag me er over een paar maanden nog maar eens naar!

@ Sally: ik ben erg collega-gericht. Ik vind het heel belangrijk om in teamverband te werken. Hoewel mijn laatste opdracht wat dat betreft erg tegenviel. Ach, je kan het niet altijd treffen.

@ Penguin: ik ga zeker!

@ Goentah: thx!

@ Freckles: klopt, dit wilde ik al een hele tijd, dus ik ben erg blij dat het er nu ook echt van is gekomen.

@ Anton: jij bent wel het een en ander gewend. Op den duur gaat het vast vervelen, zoals met alles wat je al een tijdje doet, maar nu geniet ik er nog even van.


@ Dutchnic: dank je. Het bevalt prima.

@ Hette: wat bedoel je met ' achteraf'? Vond je het tijdens het project dan niet leuk in Tsjechie? We gaan niet al te ver van huis en blijven binnen Europa in elk geval.

@ Post Scriptum: dank je wel.

@ Frodo: dit was de officiele start, dus we zijn nu echt van start gegaan.